ماشین‌آلات

خانگی
صنعتی

سیروپ

بارگرم
بارسرد

چای‌و‌دمنوش

رژیمی
انرژی زا

دانه سبز

عربیکا
روبوستا

آیا قهوه موجب بیخوابی می شود ؟

آیا قهوه موجب بیخوابی می شود ؟

فهرست مطالب

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که روزانه میلیون ها نفر آن را مصرف می کنند. این منبع بزرگ انرژی است و می تواند به افراد کمک کند تا در طول روز هوشیار و متمرکز بمانند. با این حال، می تواند اثرات منفی نیز داشته باشد، به خصوص اگر بیش از حد مصرف شود. یکی از عوارض جانبی بالقوه نوشیدن زیاد قهوه، بی خوابی یا مشکل در خواب است. در این مقاله، ارتباط بین قهوه و بی خوابی را بررسی می کنیم تا مشخص کنیم که آیا این یک نگرانی واقعی برای افرادی است که بیش از حد کافئین مصرف می کنند یا خیر.

ماده اصلی فعال قهوه کافئین است که به عنوان یک محرک در بدن عمل می کند. کافئین گیرنده های خاصی را در مغز که مسئول ایجاد احساس خواب آلودگی و آرامش در ما هستند مسدود می کند. در نتیجه، نوشیدن قهوه باعث می شود احساس هوشیاری و انرژی بیشتری داشته باشیم، اما همچنین می تواند در چرخه طبیعی خواب و بیداری ما اختلال ایجاد کند. این بدان معناست که اگر در طول روز بیش از حد قهوه بنوشیم، خوابیدن در شب یا خواب ماندن تا صبح را برایمان سخت‌تر می‌کند.

علاوه بر تداخل در چرخه خواب و بیداری، نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را نیز در بدن افزایش دهد. این هورمون‌ها به‌طور طبیعی در زمان استرس ترشح می‌شوند و می‌توانند وقتی در سطوح بالا وجود دارند، احساس بیداری و هوشیاری‌تری به ما بدهند. این می‌تواند توانایی ما برای داشتن خواب خوب را بیشتر مختل کند.

مطالعات متعددی برای بررسی ارتباط بین مصرف کافئین و بی خوابی انجام شده است. مطالعه‌ای در سال 2010 نشان داد که شرکت‌کنندگانی که بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از 300 میلی‌گرم در روز مصرف می‌کردند، احتمال بیشتری برای به خواب رفتن در شب داشتند. مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد که مصرف کافئین تا شش ساعت قبل از خواب با تأخیر طولانی‌تر شروع خواب (زمان لازم برای به خواب رفتن) مرتبط است.

به طور کلی، به نظر می رسد که ارتباط واضحی بین مصرف بیش از حد کافئین و تجربه بی خوابی یا مشکل در خواب شبانه وجود دارد. برای افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند – به ویژه کسانی که مقادیر زیادی قهوه مصرف می کنند – مهم است که از این عارضه جانبی بالقوه آگاه باشند تا بتوانند اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به بی خوابی یا سایر اختلالات خواب انجام دهند.

یکی از راه‌های کاهش خطر، محدود کردن مصرف روزانه کافئین است. آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند مصرف خود را به بیش از 400 میلی گرم در روز محدود کنید. این بدان معنی است که اگر چندین فنجان قهوه در طول روز می نوشید – حتی اگر آنها کوچک باشند – ممکن است بخواهید میزان مصرف خود را کاهش دهید تا از این حد تجاوز نکنید. علاوه بر این، سعی کنید تا شش ساعت قبل از خواب هیچ نوشیدنی کافئین دار ننوشید، زیرا این می تواند در توانایی شما برای به خواب رفتن سریع اختلال ایجاد کند.

در نهایت، سعی کنید سایر عادات سالم مانند ورزش منظم را در سبک زندگی خود بگنجانید. داشتن خواب آرام کافی؛ اجتناب از وعده های غذایی بزرگ قبل از خواب؛ اجتناب از الکل؛ کاهش استرس؛ و اجتناب از نمایشگرها در عرض دو ساعت قبل از خواب6. همه این عادات می توانند به بهبود کیفیت کلی خواب شما کمک کنند تا در طول روز به کافئین بیشتری نیاز نداشته باشید. در نتیجه، به نظر می رسد بین مصرف بیش از حد کافئین و تجربه بی خوابی یا مشکل در خواب شبانه ارتباط وجود دارد. اگر فردی هستید که چندین فنجان قهوه در طول روز می نوشید – به خصوص اگر آنها بزرگ باشند – عاقلانه است که مصرف خود را محدود کنید تا از 400 میلی گرم در روز تجاوز نکنید. علاوه بر این، سعی کنید تا شش ساعت قبل از خواب هیچ نوشیدنی کافئین‌دار ننوشید، زیرا این امر می‌تواند توانایی شما برای به خواب رفتن سریع را مختل کند. در نهایت، عادات سالم دیگر مانند ورزش منظم را در سبک زندگی خود بگنجانید. داشتن خواب آرام کافی؛ اجتناب از وعده های غذایی بزرگ قبل از خواب؛ اجتناب از الکل؛ کاهش استرس؛ و اجتناب از نمایشگرها در عرض دو ساعت قبل از خواب، ممکن است به بهبود کیفیت کلی خواب شما کمک کند تا در طول روز به کافئین زیادی نیاز نداشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جوی مطالب

پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من